![]() |
Tan Sri Nasimuddin S.M Amin |
Budaya terbuka adalah konsep yang di mana pengetahuan hendaklah disebarkan secara bebas dan pertumbuhannya harus datang daripada membangun, menukar atau memperkaya kerja-kerja yang telah sedia ada atas dasar perkongsian dan kerjasama tanpa terikat kepada peraturan yang berkaitan dengan perlindungan undang-undang harta intelek. Contoh usahawan yang memiliki sifat “Open culture” ini ialah Tan Sri Nasimuddin S.M Amin iaitu Pengarah Urusan Kumpulan Naza yang ditubuhkan pada 1979.
Beliau terlibat dalam pelbagai jenis perniagaan seperti perniagaan permotoran, hotel, perladangan, kejuruteraan, perkhidmatan pengangkutan, alat-alat mesin, pembuatan dan sebagainya. Pada usia 21 tahun, dengan kos sebanyak RM80000, Nasimuddin membeli 20 AP lalu ke Jepun, di mana beliau menghabiskan tiga bulan dan membawa kembali 20 unit pertama kereta Jepun terpakai yang berjaya dijual habis dalam masa tiga bulan. Beliau terpaksa menghadapi beberapa cabaran, termasuklah pembiayaan dan bagaimana untuk mendapatkan keyakinan pelanggan-pelanggan untuk membeli kereta-kereta terpakai apabila ramai di antara rakyat Malaysia kurang berminat pada kereta-kereta asing.
No comments:
Post a Comment